Як подолати труднощі з читанням в нашому мобільному столітті?

Сучасне зорове середовище значно відрізняється від того, яке було в минулому. Сьогодні мобільними пристроями користується половина населення нашої планети. За допомогою них ми читаємо, відправляємо і отримуємо листи, робимо фотографії, спілкуємося в соціальних мережах й т. ін. Це середовище створює нові труднощі при читанні, оскільки маленькі екрани смартфонів містять дрібний шрифт, що змушує користувачів наближати екран до очей, а це призводить до збільшення навантаження на акомодацію і конвергенцію.

Труднощі при читанні виникають у 20% населення планети, 95% цих людей мають порушення функцій зорової системи. Більше ніж у 50% випадків спостерігаються порушення окорухової функції.

Причинами, які викликають труднощі при читанні є:

  • дефіцит акомодації;
  • дефіцит конвергенції;
  • надлишок акомодації;
  • порушення бінокулярного зору;
  • некореговані рефракційні порушення;
  • зоровий стрес, зумовлений втомою очей, синдром зорової астенопії;
  • декомпенсована гетерофорія.

Все більше людей скаржаться на труднощі, які виникають при читанні, на зорову втому, головні болі, які зумовлені багатьма факторами: порушенням зорових функцій, надлишком цифрових технологій, а також надмірним зоровим навантаженням, пов’язаним з професійною діяльністю. Навіть некорегований астигматизм 0,5-1,0 дптр. може призвести до значного посилення симптомів напруження очей. Все це викликає у пацієнтів дискомфорт, який не лише знижує якість зору, але і якість життя, що стає причиною їх звернення до спеціалістів.

Особливу увагу варто звернути на дефіцит конвергенції. Конвергенція – це зведення зорових осей при фіксації на близько розташований предмет. У дітей вона часто порушується. Порушення конвергенції часто призводить до появи та посилення короткозорості, розвитку осьової міопії. Явище серйозне і небажане, особливо для дітей та їх батьків.

При дефіциті конвергенції у дитини спостерігаються такі симптоми:

  • головний біль;
  • втома і важкість в очах;
  • нечіткий зір, особливо на близькій відстані;
  • труднощі при читанні;
  • сонливість, млявість;
  • дитина занадто довго виконує домашнє завдання;
  • не засвоює матеріал в школі;
  • порушення концентрації уваги.

Характерною ознакою також є перегляд телевізора на дуже близькій відстані. При даній аномалії бінокулярної зорової системи в учнів і студентів спостерігається зниження самооцінки, з’являються негативні думки про себе.

Дефіцит конвергенції лікується за допомогою зорової терапії: вправи для розвитку конвергенції, вправи зі шнуром Брока, а також призначається призматична корекція.

 

Рекомендації щодо роботи з текстами на різних мобільних пристроях

Відмітимо, що ці рекомендації підходять для всіх дітей та дорослих і можуть використовуватися з метою профілактики багатьох порушень функцій зорової системи:

  • правильне освітлення робочого місця – настільна лампа зліва;
  • відстань між книгою і очима – 35-40 см.
  • регулярні перерви в процесі виконання роботи, пов’язаної з читанням чи письмом. Час зорової роботи – 25-30 хв., потім перерва 5-7 хв. Якщо ви дивитесь на монітор комп’ютера більше ніж 2 год., користуємся правилом «20-20-20»: 20 хв. – читання, 20 с. – моргання і дивимося вдаль приблизно на 6м.
  • перегляд телевізійних програм або робота за комп’ютером не більше 2 год. в день. Відстань від очей до екрану телевізора повина бути від 3до 5м.; до монітора комп’ютера 60-100 см., планшета – 50 см., смартфона – 30 см.
  • дітей до 3-х років потрібно обмежити від перегляду будь-якої інформації на маленьких екранах.

Індивідуальні рекомендації

Перш за все необхідно покращити умови зорової роботи, усунути причини, які викликають напруження акомодації: погане освітлення, маленький нечіткий шрифт, безсоння, відсутність відпочинку. Дуже важливо дотримуватися режиму зорової роботи: тренування очних м’язів, прогулянки на свіжому повітрі, зміцнювати загальний стан здоров’я.

Багатогодинна зорова робота за комп’ютером, планшетом, смартфонами й електронними книгами отримала глобальне розповсюдження. І не дивним є той факт, що спостерігаються симптоми зорового навантаження, які ми щодня виявляємо у своїй практиці. Якщо не враховувати зорові потреби людей, то це може призвести до значного погіршення якості їхнього життя і до того, що наші пацієнти будуть розчаровані у можливостях окулярної і контактної корекції.